ERA Janssens & Janssens

kandidaat-kopers in de ERA-wachtzaal. Wie zoekt uw woning?

Het verhaal van Pieter en Barbara Princen-Ginckels

In 2014 vinden Pieter en Barbara Princen-Ginckels een geschikte bouwgrond. Vanaf dat moment kunnen ze samen met Wannes en Matilda beginnen uit te kijken naar een nieuwe woning waar de privéruimten beter combineerbaar zijn met een praktijk voor Barbara, die kinesiste voor kinderen is. Het is met spijt in het hart dat ze hun gerenoveerde huis in Miskom van de hand doen.

“In september hebben we het eerst zelf proberen te verkopen nadat we het door een makelaar hadden laten schatten”, vertelt Barbara. “Dat is geen succes geworden. We hebben best wel wat bezoekers over de vloer gehad, maar zo’n rondleidingen laat je toch beter aan professionals over, weten we nu. In maart 2015 zijn we een overeenkomst aangegaan met een vastgoedkantoor. Koen van ERA Janssens & Janssens hadden we ook uitgenodigd, maar hij viel iets duurder uit dan zijn concullega. Het was dus een puur financiële beslissing om voor die andere makelaar te kiezen. Nochtans zijn Janssens & Janssens hier heel bekend in de streek én ze werden me aangeraden door de papa van een patiëntje. Het huis heeft dan opnieuw een half jaar te koop gestaan. Uiteindelijk hebben we teruggebeld naar Koen.”

Hoe liep dat verder?

“Het was geen simpele opgave, want eigenlijk was onze woning een beetje ‘verbrand’ door al zo lang te koop te hebben gestaan. Bovendien wonen wij heel landelijk en redelijk afgelegen. Niet iedereen is daar fan van. Het was dus een kwestie van dé klik te vinden met een koper. Dat is ERA Janssens & Janssens in vier maanden gelukt.”

Waarmee hebben zij het verschil kunnen maken, denk je?

“Bij hen zat er meer vaart achter. Ze deden meer moeite om geïnteresseerden te vinden. Ze hebben een betere strategie en hun terugkoppeling over de bezoeken was veel uitgebreider en directer. De zes maanden dat het huis voordien te koop stond, ging het veel moeizamer en hadden we niet het gevoel van een meerwaarde van verkopen met een makelaar. Door de oorspronkelijke schatting van dat eerste kantoor, zonder degelijk schattingsverslag, waren we bovendien met een te hoge prijs van start gegaan. In samenspraak met Koen hebben we onze vraagprijs verlaagd.”

Hoe beantwoordt het kantoor aan de verwachtingen die jullie hadden van een makelaar?

“Het was anders dan we verwacht hadden. Christel bijvoorbeeld is een heel vriendelijke mevrouw die echt met je meeleeft, altijd meteen verslag uitbrengt en niet snel opgeeft. Ze ging niet puur zakelijk met ons om, maar op een eerder ‘gewone’ manier, niet zoals een typische verkoper. Dat geldt eigenlijk voor iedereen van het kantoor met wie we op de een of andere manier in contact kwamen. Ik denk dat je als koper niet het gevoel krijgt dat ze je per se een huis willen aansmeren. Ze willen het ook niet zo snel mogelijk verkopen, desnoods aan een dumpingprijs, om hun percent te hebben. Ze wekken meer vertrouwen dan een standaard makelaarskantoor en willen het beste voor beide partijen.Professioneel is dus niet het woord dat ik zou gebruiken om de samenwerking met ERA Janssens & Janssens te omschrijven, net omdat ze niet té professioneel zijn. Waarmee ik bedoel dat ze niet koel en clean zijn. Hun benadering en de hele sfeer die er rond hangt, is echt gemeend. Dat is niet geacteerd. En als het wel zo zou zijn, dan zijn het hele goede acteurs. (lacht)

Op een dag, toen ik aan het werk was met een patiëntje werd er onverwacht op het venster geklopt. Iemand van het kantoor kwam het bord dat door de wind scheef was gaan hangen weer rechtzetten. Zonder dat wij daar melding van gemaakt hadden. Dat is toch service!

Omdat perfect niet bestaat, maar wij wel heel tevreden zijn over hun aanpak, geven we hen graag een negen op tien. Omwille van de goede feedback, het goed persoonlijk contact, hun menselijkheid, hun bereikbaarheid en de snelle reactietijd. Zij hebben bijvoorbeeld een telefonische wachtpost. Op een bepaald ogenblik wilden wij Christel ’s avonds contacteren. We lieten bij iemand een boodschap achter en om half negen heeft zij ons toen nog teruggebeld. Dat is iets heel praktisch, want meestal kan je je makelaar buiten de gewone werkuren niet bereiken. Zo kregen we van Koen op een vrijdagavond om half elf nog telefoon. Bleek dat de kopers net buiten waren na het tekenen van het compromis. Op vrijdagavond om half elf waren die dus nog aan het werk! Toch niet alle makelaars doen dat, denk ik.
Wij zouden ERA Janssens & Janssen zeker aanraden en we volgen hen nu ook op Facebook.”