ERA Janssens & Janssens

kandidaat-kopers in de ERA-wachtzaal. Wie zoekt uw woning?

Het verhaal van Ludo en Nicole Vangeel-Peeters

Ludo en Nicole Vangeel-Peeters willen Ludo’s vijfenzestigste levensjaar en hun veertigste huwelijksverjaardag samen met de drie kinderen en vier kleinkinderen twee weken lang gaan vieren in Turkije. Bij de berekening van de kosten vraagt het koppel zich af of er geen aantrekkelijker alternatieven zijn. En van het een komt het ander…

“We stelden de kinderen voor om een jaar lang een appartement aan zee te huren en dat idee werd op evenveel enthousiasme onthaald. Wij verbleven er langere periodes en tijdens de weekends kwamen zij geregeld afzakken”, vertelt Nicole. “We merkten dat het verblijf aan de kust ons een enorme boost gaf en we ervoeren dat wonen in een appartement lang niet slecht was”, vult Ludo aan. “Telkens wanneer we thuiskwamen in Wolfsdonk, was onze grote tuin weer aan onderhoud toe en moesten de vele vensters van onze veranda gepoetst worden. Ikzelf heb een pacemaker en kamp met rugproblemen, dus het was stilaan welletjes geweest.”

Jullie hadden jullie zinnen gezet op een appartement?

“En we hadden er al snel één gevonden. Dat was de zomer van 2013. We dachten: ‘We kopen een appartement, verkopen ons huis en drie maanden later hebben we ons geld terug’. Via via hebben we iemand gecontacteerd, en we gingen er van uit dat een immobiliënmakelaar een immobiliënmakelaar is, het blijft gelijk wie. Die man zette alles op een immozoeksite en het internet zou de rest doen. Dan werd het wachten, wachten, wachten… We kregen heel weinig reactie. Begin januari was er een opendeurdag. Ook toen hebben we geen kat gezien. Het werd een fiasco.”

Wat was volgens jullie het probleem dan precies?

“De makelaar had alles ingezet op internet en ik was ook overtuigd dat dat hét medium was”, bekent Ludo. “Maar nu denk ik dat het de dingen zijn die je in je brievenbus krijgt die het hem doen. Na een jaar hebben we zelf nog geprobeerd via het internet, maar ook wij kregen quasi geen respons.”

“Eén van onze dochters kreeg van een klant het advies om het met ERA te proberen”, zegt Nicole. “We wisten dat er een kantoor tegenover Unikamp in Aarschot was en we hadden al gemerkt dat in de buurt een huis lang te koop stond, maar snel weg was nadat ERA Janssens & Janssens het had overgenomen. Ik beloofde Koen een fles champagne als hij het onze verkocht kreeg en begin februari 2015 hebben we het contract getekend. Het kon even duren voor het dossier klaar was, dus wij vertrokken op 18 februari met een gerust hart tien dagen met vakantie.”
“Ik zag toch weer een doemscenario van minstens zes maanden opduiken”, lacht Ludo. 

“De maandag na onze vakantie ben ik stevig aan het poetsen gegaan”, vervolgt Nicole, “want we zouden op 14 maart deelnemen aan de Open Huizen Dag. Donderdag belde Koen en zei dat ik direct mocht stoppen met schrobben. Het compromis was getekend. In 12 dagen was ons huis verkocht, aan de vraagprijs! Die fles champagne heeft hij dus gekregen.”

Wat onthouden jullie van de samenwerking met ERA Janssens & Janssens?

Ludo: “Het professionalisme. Toen Koen met zijn uiteenzetting begon, dacht ik dat het weer dezelfde zever zou zijn. Maar hij was categoriek en zijn uitleg was gefundeerd. Daarnaast de prima communicatie en de opvolging, telefonisch en via e-mail, de ‘Nieuwe Buren’-kaartjes en de flyer die in meer dan 40.000 exemplaren is verschenen. Ze contacteren mensen uit hun database en gaan zelf op zoek naar kopers, terwijl een andere makelaar er op wacht. Hoeveel mensen hier de week vóór de opendeurdag met de auto op verkenning geweest zijn. Tientallen!
We wisten dat ze iets duurder zouden zijn. Volgens Koen waren er twee mogelijkheden: dat onze woning, gezien de stijl, heel rap verkocht zou zijn, of dat het lang kon duren. Onze redenering was: als het heel rap is, dan is hij zijn geld waard. Als het lang duurt, dan was onze overeenkomst na zes maanden voorbij en zou het ons niks gekost hebben. Als je je huis verkoopt, moet je bij ERA Janssens & Janssens zijn. Gewoon, omdat ze goed zijn.”

“Onze ervaring in een cijfer? Voor mij een 10”, aldus Nicole. “En een 10+ voor mij”, aldus Ludo. “We hebben spijt dat we niet meteen bij ERA Janssens & Janssens zijn gaan aankloppen.”