ERA Janssens & Janssens

kandidaat-kopers in de ERA-wachtzaal. Wie zoekt uw woning?

Het verhaal van Leon en Sonja Daniëls-Van Aelst

Leon (61) en Sonja (55) Daniëls-Van Aelst zetten in het najaar van 2012 hun woning te koop bij een vastgoedkantoor. Zeven maanden en nauwelijks drie bezoeken later staan ze nog altijd even ver. Waarop het koppel elders te rade gaat.

“We waren teleurgesteld in de makelaar, die naar ons gevoel niet veel voor ons huis gedaan had.Toen de woning naast de onze wél verkocht geraakte, hebben we  ERA Janssens & Janssens gecontacteerd. Helene Janssens was het meteen met ons eens dat de initiële vraagprijs te hoog was”, vertelt Leon. “Zij stelde dat een huis een ‘eerlijke’ prijs nodig heeft om verkoopbaar te zijn.”

De dag na de ondertekening van het contract met ERA Janssens & Janssens gaat de deurbel ten huize Daniëls-Van Aelst. “Er stond iemand voor de deur die zei dat hij onze woning wilde kopen”, herinnert Leon zich, “maar dan zonder tussenkomst van een vastgoedkantoor. We hebben Helene laten weten dat we graag zouden annuleren, omdat we dus al een koper hadden. Dat was hoegenaamd geen probleem voor haar. Ze heeft ons zelfs proficiat gewenst.”

Maar die verkoop gaat niet door. “Na twee maanden hebben we dan opnieuw bij ERA Janssens & Janssens getekend. Vervolgens heeft ons huis deelgenomen aan de Open Huizen Dag begin oktober. Vier koppels zijn het komen bezichtigen en twee waren effectief geïnteresseerd. ’s Anderendaags, een zondag, heeft Helene ons gebeld om te laten weten dat het verkocht was. In vijf weken tijd. Aan de vraagprijs.”

Wat hebben Sonja en Leon vooral onthouden van hun ervaring met ERA Janssens & Janssens? “Dat je hen altijd mag bellen om iets te vragen. Het is nooit teveel. Dat ze hier zéker met twaalf koppels langs zijn geweest op die paar weken dat het huis te koop stond. Dat Helene en haar man heel sympathieke mensen zijn. Dat ze veel gedaan hebben voor de promotie van ons huis: prachtige foto’s, een virtuele rondleiding, geregeld een dubbele flyer met de te koop staande panden, een tuinpaal goed zichtbaar voor het huis, wegwijzertjes op de hoek van de straat en langs de grote baan, … Als verkoper mag je ook gratis gebruik maken van hun bestelwagen en krijg je verhuisdozen. Dat kom je niet veel tegen, volgens ons.“

Tevreden verkopers dus? “Héél, héél tevreden. Zet dat er maar bij”, benadrukt Sonja. “We hebben hen intussen al in contact gebracht met twee eigenaars die nu ook met hen gaan verkopen. Het was echt een toffe samenwerking en we appreciëren het ook dat Helene altijd oprecht met ons is geweest. Ze maakte tijd voor de bezoekers en liet ons nadien altijd heel eerlijk weten hoe ze onze kansen inschatte. Ze voelt de mensen goed aan. En altijd even vriendelijk. Het zijn echt toffe mensen.“

Van Sonja krijgen ze een tien op tien. Leon vindt het maximum wat veel. “We hebben niks af te keuren, dus tien op tien”, houdt Sonja voet bij stuk. “Nee, negen”, zegt Leon, "want ik heb niet élke keer dat ik op kantoor langs ben geweest een zakje snoep gekregen.” (lacht) Sonja besluit: “Zet maar tussen haakjes dat dat een grapje is en schrijf maar tien op tien, kind.”