ERA Janssens & Janssens

kandidaat-kopers in de ERA-wachtzaal. Wie zoekt uw woning?

Het verhaal van Wilfried en Ghislaine Nackaerts-Kestens.

In augustus 2011 verhuist de moeder van Wilfried Nackaerts naar een rustoord, wat enkele maanden later leidt tot de verkoop van haar woning in Kessel-Lo. Wilfried en zijn echtgenote Ghislaine Kestens nemen contact op met Helene Janssens van ERA Janssens & Janssens, op aanraden van vrienden.

“We zijn toch eerst nog eens naar de website van ERA Janssens & Janssens gaan kijken,” vertelt Ghislaine, “maar we waren zo onder de indruk van hun uitgebreide aanbod, dat we meteen daarna een afspraak hebben gemaakt in het kantoor in Tielt-Winge. Helene is meegegaan naar het huis van mijn schoonmoeder, ze heeft het van boven tot onder aan een grondige evaluatie onderworpen en ons gewezen op de positieve en minder positieve punten. Vervolgens heeft ze een vanafprijs voorgesteld.”

Noch Wilfried, noch Ghislaine hebben ooit eerder over het principe van de vanafprijs gehoord, maar van bij het eerste contact hebben ze alle vertrouwen in het oordeel van Helene en ze gaan akkoord.

“Ze heeft ons heel goed uitgelegd wat het precies inhield. Er wordt een basisprijs vastgesteld die onder de eigenlijke waarde ligt. Bezoekers aan de woning die geïnteresseerd zijn, kunnen een bod uitbrengen in afwachting van een soort verkoopdag via het internet. Degene met het hoogste bod boven die vanafprijs, die wordt in principe de nieuwe eigenaar.”

“Vervolgens werden er afspraken gemaakt om het huis te bezichtigen en er kwamen al vrij snel serieuze reacties, tot er uiteindelijk nog twee potentiële kopers overbleven.”, herinnert Wilfried zich. “Zaterdag 3 maart zou de woning deelnemen aan de ERA Open Huizen Dag, maar enkele dagen ervoor was de verkoop dankzij een goed bod rond. De uiteindelijke veiling via het internet is er dus niet meer gekomen. Binnen een maand was het huis verkocht.”

Hoe kijkt het koppel terug op het hele verkoopproces? “Wij vonden alles knap”, vertelt Wilfried. “In de hele buurt werden flyers bedeeld. En dat zijn niet zomaar flyertjes, hè, dat zijn mooie dingen, niet zomaar papiertjes. En die foto’s op het internet! Of het feit dat Helene alles zo goed opgevolgd heeft en dat wij niks hebben moeten doen. Ook het systeem met de vanafprijs vonden we positief, omdat de kopers enkel maar kunnen opbieden en niet afdingen.”

Tevreden verkopers dus? “Als we ooit nog een huis verkopen, gaan we opnieuw bij hen aankloppen. Wij zijn niet van gisteren, hè. We vergelijken geregeld prijzen, kadastrale inkomens en verkooptermijnen in weekkranten en dergelijke, ook nu nog, uit nieuwsgierigheid. Dan zie je geregeld huizen die volgens ons te hoog geprijsd zijn en die lang te koop staan. Dat van ons was wel in een mum van tijd verkocht, hè. En aan een goeie prijs. Meer moet dat niet zijn. Helene volgt het dossier trouwens nu nóg op, ook al is de akte verleden. Zoals een telefoontje om te vragen hoe het gegaan is met de overdracht van water en elektriciteit.

Het was de eerste keer dat we met een makelaar te maken hadden en alles liep op wieltjes. We kunnen echt niks negatief zeggen over de samenwerking. Wanneer we op kantoor een afspraak hadden, werden we altijd even goed ontvangen. Van ons mag je dus gerust een 10 geven.”