ERA Janssens & Janssens

kandidaat-kopers in de ERA-wachtzaal. Wie zoekt uw woning?

Het verhaal van Eddy en Rita Blockx-Gemoets

Nadat de moeder van Eddy Blockx is overleden, wordt in eerste instantie binnen de familie gepolst naar mogelijke geïnteresseerden voor de ouderlijke woning. Aangezien er onder de kinderen en kleinkinderen geen kandidaat-kopers zijn, beslissen Eddy, zijn broers en zijn zus, unaniem om de verkoop in handen van ERA Janssens & Janssens te geven. Daarvoor hebben ze meer dan één reden…

“De beslissing om de verkoop uit te besteden kwam er omdat we met meerdere verkopers waren en we een taakverdeling niet zagen zitten”, vertelt Eddy. “De notaris die aangesteld was voor de verdeling van de erfenis was een optie, maar dan werd het een openbare verkoop en daar komt volgens ons niet altijd even veel volk voor opdagen. Het kantoor van ERA Janssens & Janssens was dichtbij, via familie van mijn vrouw die met hen verkocht had wisten we dat de service goed was, onze zoon was als koper ooit heel goed door hen begeleid geweest, we kenden hun reputatie en ook de notaris vond het een goed idee.”

Echtgenote Rita Gemoets vult aan: “We hebben de indruk dat ze hier in de omgeving vrij veel en vooral vrij vlot verkopen. Panden die bijvoorbeeld al een tijdje particulier te koop staan of bij een andere makelaar, en die zij dan overnemen, zijn daarna ineens een stuk sneller van de markt.”

Het is begin maart en omdat de familie vermoedt dat het een hele tijd zal duren om het huis verkoopklaar te krijgen, plannen ze de verkoop tijdens de zomermaanden. Maar, een eerste bezoek aan ERA Janssens & Janssens leert Eddy dat alle administratie binnen de twee weken rond kan zijn.

“Er stond een Open Huizen Dag voor de deur en volgens Helene waren we nog net op tijd om te kunnen deelnemen. De verkopen verlopen in die periode altijd vlotter, omdat een pand dan kan rekenen op extra aandacht en bezoekers. De woning werd mee opgenomen in de flyer en heeft de eigenlijke Open Huizen Dag zelfs niet meer gehaald omdat ze voordien al verkocht was. Ze heeft tien dagen te koop gestaan.”

Wat hebben het koppel en hun familie onthouden van de samenwerking?
“Professioneel en praktisch is alles tot in de puntjes verzorgd, maar het waren ook altijd heel aangename, warme contacten”, weet Eddy. “Ze luisteren naar wat je als verkoper zelf wil en ze zijn heel breed in hun uitleg over wat je precies mag verwachten. Qua dienstverlening is dat gewoon perfect”, aldus Rita. “Ook rond prijzen zijn ze heel correct. We hadden vooraf bij de notaris en bij de bank al eens geïnformeerd naar een mogelijke vraagprijs, en bij ERA Janssens & Janssens zaten ze er bing bovenop. De prijs is dus nooit bedongen hoeven te worden, het was een realistische inschatting van de waarde. We kennen zelfs iemand die in immobiliën doet en die het huis van zijn grootouders door ERA Janssens & Janssens heeft laten verkopen. Die persoon zegt zelf dat het een verkoopdossier is om ‘u’ tegen te zeggen. Dat is dus wel een referentie, hè.”

“We zouden het huis nooit privé verkocht hebben, want er komt zoveel bij kijken. Begin er maar aan, hè: rondbellen, eventueel een dag verlof nemen, ... . Wij werken beiden full time en probeer het dan maar ’s na je uren te regelen terwijl elders de kantooruren gelden. Nu hebben wij geen voet moeten verzetten voor wat het maar kost. Want, dat valt goed mee, hoor.”

Hun flexibiliteit vindt Eddy ook een enorm pluspunt. “Toen het huis te koop stond en al bezoekers ontving, ontdekte ik dat er een vijftig jaar oud zolderluik stuk was gegaan. Dat zou geen goede indruk maken op potentiële kopers, maar ik wist niet hoe ik het moest oplossen. Ik heb naar ERA Janssens & Janssens gebeld en nog diezelfde dag was het luik hersteld. Er is ook nooit een uur te moeilijk voor hen. Wij konden er iedere keer ’s avonds terecht en ze maakten altijd tijd, mét een kop koffie. En zelfs dan zie je dat één van de twee nog op afspraak vertrekt. Ja, die mensen en hun privéleven, daar wil ik niet mee ruilen, hoor. Daarom doen we graag ons verhaal, omdat ze dat verdienen. Wat wij als service gekregen hebben, daar stellen we dit graag tegenover. Je hoort dikwijls alleen maar negatieve dingen over makelaars en dat gaat snel rond, maar als het goed is, mag het ook gezegd worden. Wij hebben totaal geen opmerkingen over wat beter had gekund, geen enkel negatief punt. Als een 10 teveel is, mag je er een 9 van maken, maar voor minder gaan we niet.”